Aktiv i Hindås (Motion)


Aktiv i Hindås (AkiH) är Hindås Gymnastikförenings gruppträning. Vi erbjuder gruppträning alla dagar i veckan utom på fredagar. Våra ambitioner är att det skall vara roligt att träna ihop och att erbjuda varierande träning. Alla tränar på sin egen nivå. Deltagande i motionens pass kan ske från 13 års ålder (medföljande målsman vid ålder 13-15 år). Följ oss gärna på Facebook : Aktiv i Hindås

Här kan du läsa om våra pass:


Barnvagnspass

Vi kombinerar promenad med olika styrkeövningar på vägen.   Ett pass för alla mammor och pappor som vill ut och träna.
Träningen sker utomhus varje torsdag förmiddag med start vecka 12. Kläder och skor efter väder.
Therese leder passet varje torsdag och samling utanför öppna förskolan. Varmt välkomna!

Hopplös

Vi tränar mjukgymnastik utan stora hopp. På torsdagseftermiddagen, för dem som känner att medel kanske är för mycket, eller vill testa gympa utan att behöva bekymra sig om svåra rörelser. Passet vänder sig till den som vill röra sig men kanske har svårt att klara vanlig motionsgympa. Alternativa rörelser finns när man inte klarar vissa. För den som vill komma igång att träna. Något för pensionären eller kanske nybörjaren.

Ingela leder på torsdagar i Hindåsskolans Gymnastiksal. Obs! Inställt tillsvidare.

HIIT

Korta högintensiva träningspass som passar alla som vill ha ut så mycket som möjligt av ut träningen på kortast möjliga tid! Passet bygger på Hög Intensiv IntervallTräning.
Själva grunden i passet är en serie högintensiva övningar under 20 min, som inleds med gemensam uppvärmning och kort avslutande stretch.
Passen varierar i inriktningarna, puls, styrka, spänst och bål.

Välkommen!
Anna och Anette inleder helgen på bästa vis på lördagarna.

Cirkelträning/lätt cirkelträning

Vi kombinerar olika puls- och styrkeövningar i en cirkel. Målsättningen är att du skall träna igenom alla större muskelgrupper under passet, ben, arm, axlar, rygg och bål, och samtidigt få en rejäl pulshöjning!
Vi jobbar med vikter så som skivstänger, hantlar och viktskivor, kettlebells och gymnastikhallens redskap mm.
Passet är för alla, oavsett individuell nivå. Var och en har sin egen startpunkt och utvecklas därifrån.
Ett utmärkt tillfälle att ge din kropp lite mer styrka, för att t.ex. kompensera ett stillasittande jobb. Eller som komplement till sin konditionsträning.
Tisdagar med Pernilla och torsdagar med Anette
Starkt Välkommen!

Bål/core

Träning med fokus på att skapa stabilitet och styrka i bålen. Passet fokuserar på muskler i och runt mage, hela ryggen, runt ryggraden, runt skulderbladen, runt höfterna och bäckenbotten. 
Ett medelintensiv pass som går att anpassa efter egen förmåga. Vi jobbar tillsammans till musik med kroppen som redskap. Passlängd 30 min. Passet leds av Therese. Varmt välkomna!

Gymmix medel

Gymmix medel är vår ‘vanliga’ motionsgympa. Vi arbetar igenom kroppen till medryckande musik. Varje pass innehåller en rejäl dos styrka och kondition men du får också balans, koordination och smidighet. Endorfinerna sprutar och man går gladare hem. Övningarna är sällan särskilt komplicerade och många finns i flera varianter som man kan använda beroende på dagsform eller andra begränsningar. Ex.: armhävningar kan göras ‘på tårna’ eller ‘på knäna’.

Var och en kan jobba efter sina förutsättningar. Vi inspireras av varandra men tävlar inte.

Söndagar och onsdagar med Carina

EFIT

Effektiv Funktionell Intensiv Träning.
EFIT är Korpens och Gymnastikförbundets svar på CrossFit. Träningen är utmanande, rolig och social samt går att tränas av alla i alla åldrar, förutsättningar och ambitionsnivåer.
EFIT gör dig allroundtränad och höjer din generella styrka, vilket innebär att du kan använda din energi på ett mer effektivt sätt.
Träningen är utomhus! Kläder och skor efter väder samt bra handskar.
Måndagar vid Hindåsskolans gymnastiksal, om inget annat meddelas. Håll gärna koll på vår sida på Facebook!

Anna leder och inspirerar varje måndag!

Schema – 2020

Måndag

  • EFIT

    Utomhus (samling vid Skolan) – Anna

    EFIT: Effektiv Funktionell Intensiv Träning med Anna

Tisdag

  • Cirkel lätt

    Skolan

    Enkel styrka/puls träning med lätta vikter och redskap med Pernilla

Onsdag

  • Bål pass

    Hindås skolan

    Vi tränar muskler runt skulderbladen, ryggraden, höfterna och bäckenbotten. Instruktör: Therese

  • Gymmix medel

    Skolan

    Styrka, kondition, balans, koordination och smidighet. Instruktör: Carina

Torsdag

  • Barnvagnspass

    Utomhus (samling vid Öppna Förskolan)

    Promenad med barnvagnen inkl styrkeövningar. Instruktör: Therese

  • Cirkel

    Hindås skolan

    Styrka- och pulsträningmed vikter och redskap. Instruktör: Anette

Lördag

  • HIIT

    Idrottshallen (Spegelsalen)

    HIIT: Hög Intensiv Intervall Träning. Instruktör: Anna/Anette

Söndag

  • Gymmix medel

    Skolan

    Styrka, kondition, balans, koordination och smidighet. Instruktör: Carina



Våra sponsorer