Aktiv i Hindås (Motion)


Aktiv i Hindås (AkiH) är Hindås Gymnastikförenings gruppträning. Vi erbjuder gruppträning alla dagar i veckan utom på fredagar. Våra ambitioner är att det skall vara roligt att träna ihop och att erbjuda varierande träning. Alla tränar på sin egen nivå. Deltagande i motionens pass kan ske från 13 års ålder (medföljande målsman vid ålder 13-15 år). Följ oss gärna på Facebook : Aktiv i Hindås

OBS! From 11/1 erbjuder vi endast pass utomhus – EFIT på måndagar, Cirkelpasset på tisdagar och torsdagar samt HIIT på lördagar. För närvarande används inga vikter eller redskap på cirkelpassen. Samling sker utanför skolans gympasal förutom på lördagar då HIIT deltagarna samlas utanför idrottshallen. Kläder efter väder samt liggunderlag är bra att ha med.


Här kan du läsa om våra pass:


EFIT

Effektiv Funktionell Intensiv Träning.
EFIT är Korpens och Gymnastikförbundets svar på CrossFit. Träningen är utmanande, rolig och social samt går att tränas av alla i alla åldrar, förutsättningar och ambitionsnivåer.
EFIT gör dig allroundtränad och höjer din generella styrka, vilket innebär att du kan använda din energi på ett mer effektivt sätt.
Träningen är utomhus! Kläder och skor efter väder samt bra handskar.
Måndagar vid Hindåsskolans gymnastiksal, om inget annat meddelas. Håll gärna koll på vår sida på Facebook!

Anna leder och inspirerar varje måndag!

Cirkelpass

Vi kombinerar olika puls- och styrkeövningar i en cirkel. Målsättningen är att du skall träna igenom alla större muskelgrupper under passet, ben, arm, axlar, rygg och bål, och samtidigt få en rejäl pulshöjning!
Vi jobbar med vikter så som skivstänger, hantlar och viktskivor, kettlebells och gymnastikhallens redskap mm.
Passet är för alla, oavsett individuell nivå. Var och en har sin egen startpunkt och utvecklas därifrån.
Ett utmärkt tillfälle att ge din kropp lite mer styrka, för att t.ex. kompensera ett stillasittande jobb. Eller som komplement till sin konditionsträning.

Torsdagar med Annette. Starkt välkommen!

HIIT

Korta högintensiva träningspass som passar alla som vill ha ut så mycket som möjligt av ut träningen på kortast möjliga tid! Passet bygger på Hög Intensiv Intervall Träning.
Själva grunden i passet är en serie högintensiva övningar under 20 min, som inleds med gemensam uppvärmning och kort avslutande stretch.
Passen varierar i inriktningarna, puls, styrka, spänst och bål.

Anna och Anette inleder helgen på bästa vis på lördagarna.

Puls/bål

Ett pass som är indelat i två delar. I första delen av passet jobbar vi med pulshöjande övningar där du tränar dynamiskt alla stora muskelgrupper. I andra delen av passet är fokus på din core för att skapa stabilitet och styrka kring bålen. Ett medelintensivt pass som går att anpassa efter din egen kondition och styrka.

Passet leds av Therese eller Pernilla på tisdagar. Varmt välkomna!

Gymmix medel

Gymmix medel är vår ‘vanliga’ motionsgympa. Vi arbetar igenom kroppen till medryckande musik. Varje pass innehåller en rejäl dos styrka och kondition men du får också balans, koordination och smidighet. Endorfinerna sprutar och man går gladare hem. Övningarna är sällan särskilt komplicerade och många finns i flera varianter som man kan använda beroende på dagsform eller andra begränsningar. T ex: armhävningar kan göras ‘på tårna’ eller ‘på knäna’.

Var och en kan jobba efter sina förutsättningar. Vi inspireras av varandra men tävlar inte.

Carina hälsar er välkomna både onsdagar och söndagar. Obs! Inställt tillsvidare.

Hopplös

Vi tränar mjukgymnastik utan stora hopp. På torsdagseftermiddagen, för dem som känner att medel kanske är för mycket, eller vill testa gympa utan att behöva bekymra sig om svåra rörelser. Passet vänder sig till den som vill röra sig men kanske har svårt att klara vanlig motionsgympa. Alternativa rörelser finns när man inte klarar vissa. För den som vill komma igång att träna. Något för pensionären eller kanske nybörjaren.

Ingela leder på torsdagar i Hindåsskolans Gymnastiksal. Välkommen! Obs! Inställt tillsvidare.

Schema – 2021

Måndag

  • EFIT

    Utomhus (samling vid Skolan) – Anna

    EFIT: Effektiv Funktionell Intensiv Träning med Anna

Tisdag

  • Puls/bål

    Skolan

    Puls/bål träning med Pernilla eller Therese

Onsdag

  • Gymmix medel

    Skolan

    Styrka, kondition, balans, koordination och smidighet. Instruktör: Carina OBS! Inställt tillsvidare

Torsdag

  • Cirkel

    Hindås skolan

    Styrka- och pulsträningmed vikter och redskap. Instruktör: Anette

Lördag

  • HIIT

    Idrottshallen (Spegelsalen)

    HIIT: Hög Intensiv Intervall Träning. Instruktör: Anna/Anette

Söndag

  • Gymmix medel

    Skolan

    Styrka, kondition, balans, koordination och smidighet. Instruktör: Carina OBS! Inställt tillsvidare



Våra sponsorer